1) Teori Tingkahlaku (Behaviorisme)
- Diperkenalkan oleh aliran mazhab behavioris.
- Pembelajaran = perubahan dalam tingkah laku.
- Kimble (1961) - pembelajaran sebagai perubahan potensi tingkahlaku yang agak tetap akibat daripada latihan pengukuhan.
- Perubahan pembelajaran ini berlaku melalui 4 proses iaitu:
- Perhubungan
- Pelaziman Klasik
- Pelaziman Operan
- Pembelajaran melalui pemerhatian
- Prinsip teori behaviorisme yang diterapkan dalam p&p komputer:
- Menyediakan aktiviti-aktiviti tertentu yang melibatkan pelajar secara aktif.
- Cth: Perbincangan dalam kumpulan, aktiviti amali dll.
- Bahan pelajaran disusun dalam urutan yang logik supaya pelajar dapat dengan mudah mempelajarinya & dapat memberikan respon tertentu.
- Cth: Penggunaan kertas edaran / hand out disediakan terlebih dahulu & slaid Powerpoint.
- Tiap-tiap respon harus diberi maklum balas secara langsung agar pelajar dapat mengetahui apakah respon yang diberikannya adalah benar.
- Setiap kali pelajar memberikan respon yang benar, maka ia perlu diberi ganjaran dan motivasi.
- Cth: jumlah markah yang tinggi, kata-kata pujian dll.
- Pembelajaran = satu proses dalaman & tidak dapat diperhatikan secara langsung.
- Bruner - tidak perlu menunggu sehingga kanak-kanak mencapai tahap perkembangan tertentu untuk mengajar sesuatu.
- Bahan pengajaran harus disediakan dengan baik.
- Mengatur bahan yang akan dipelajari & menyajikannya sesuai dengan tingkat perkembangannya.
- Bruner - cara belajar yang terbaik adalah dengan memahami konsep, makna & hubungan melalui proses intuitif & seterusnya menghasilkan suatu kesimpulan.
- Prinsip teori kognitif yang diterapkan dalam p&p:
- Pelajar lebih mudah mengingat & memahami sesuatu apabila pelajaran itu disusun berdasarkan pola & logik tertentu.
- Penyusunan bahan pelajaran dari sederhana ke rumit.
- Pembelajaran dengan memahami lebih baik daripada menghafal tanpa pemahaman. Sesuatu yang baru harus sesuai dengan apa yang telah diketahui pelajar sebelumnya.
- Tugas guru di sini adalah menunjukkan hubungan apa yang telah diketahui sblmnya.
- Adanya perbezaan individu yang harus diperhatikan & faktor ini mempengaruhi proses pembelajaran pelajar.
- Menumpukan kepada bagaimana pelajar memproses maklumat.
- Maklumat yang baru disimpan dalam ingatan jangka pendek.
- Kemudian diproses sebelum disimpan ke ingatan jangka panjang.
- Kombinasi pengetahuan (maklumat yang diproses) & kemahiran di ingatan jangka panjang akan membina strategi-strategi kognitif @ kemahiran yang berkaitan dengan tugas-tugas yang kompleks.
- Langkah pengajaran mengikut teori pemprosesan maklumat:
- Perhatian pelajar: Mulakan pengajaran dengan memberikan set induksi yang dapat menarik perhatian pelajar kepada guru & pengajaran.
- Cth: Dalam pengajaran tajuk perkakasan komputer guru boleh bersoaljawab dengan pelajar dan menunjukkan beberapa contoh perkakasan komputer ke dalam kelas.
- Merangsang ingatan pelajar kepada tajuk yang berkaitan. Perbincangan tajuk-tajuk lepas yang sudah dipelajari & dikaitkan dengan topik yang akan diajar.
- Penekanan kepada isi pengajaran yang penting. Penggunaan bahan bantu mengajar yang tepat dengan tajuk yang akan disampaikan.
- Cth: Edarkan hand out, penyediaan slaid Powerpoint.
- Persembahkan maklumat dengan teratur dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang bersesuaian.
- Cth: Perisian kursus yang berkaitan dengan tajuk perkakasan komputer.
- Tunjukkan pelajar bagaimana mengkategorikan maklumat yang diterima & memahaminya.
- Beri peluang kepada pelajar untuk mengembangkan maklumat yang baru diterima.
- Pengulangan.
- Cth: Meningatkan pelajar beberapa isi penting yang dipelajari (ingatan jangka pendek).
- Menyediakan beberapa aktiviti @ latihan yang berkaitan dengan pelajaran lepas (ingatan jangka panjang).
- Proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun dalam minda manusia.
- Mengikut kefahaman konstruktivisme, ilmu pengetahuan tidak boleh dipindahkan daripada guru kepada pelajar dalam bentuk yang serba sempurna.
- Pelajar bina sesuatu pengetahuan mengikut pengalaman masing-masing.
- Blok binaan asas bagi ilmu pengetahuan ialah satu skema iaitu aktiviti mental yang digunakan oleh pelajar sebagai bahan mentah bagi proses renungan dan pengabstrakan.
- Rutherford & Ahlgren - pelajar mempunyai idea mereka sendiri hampir dalam semua perkara, di mana ada yang betul & ada yang salah. Jika kefahaman & salah konsep ini diabaikan atau tidak ditangani dengan baik, kefahaman @ kepercayaan asal mereka itu akan tetap kekal walaupun dalam peperiksaan mereka mungkin memberi jawapan seperti yang dikehendaki oleh guru.
- John Dewey - pendidik yang cekap harus melaksanakan p&p sebagai proses menyusun @ membina pengalaman secara berterusan. Beliau juga menekankan kepentingan penyertaan pelajar di dalam setiap aktiviti p&p.
- P&P yang menumpu kepada kejayaan pelajar membina skema pengkonsepan berdasarkan kepada pengalaman yang aktif.
- Pelajar tidak lagi dianggap belajar daripada apa yang diberikan guru @ sistem pengajaran tetapi secara aktif membina realiti mereka sendiri & pada masa yang sama mengubah suai realiti tersebut.
- Knowles, 1984 - mengemukakan teori pembelajaran orang dewasa yang mengatakan bahawa orang dewasa terarah kendiri & bertanggungjawab terhadap keputusan yang dibuat oleh mereka.
- Teori ini mengandaikan bahawa orang dewasa:
- perlu tahu matlamat sesuatu pengajaran
- suka belajar secara eksperimen/kontekstual
- menganggap pembelajaran sebagai penyelesaian masalah
- belajar dengan berkesan jika sesuatu ilmu itu dipelajari atas keperluan yang mendesak.
- Intruksi intuk orang dewasa perlu fokus lebih kepada proses daripada isi kandungan yang diajar. Strategi-strategi seperti kajian kes, main peranan, simulasi dan penilaian kendiri adalah paling berguna.
- Pengajar memainkan peranan sebagai fasilitator.
- Prinsip-prinsip Andragogi:
- Orang dewasa perlu dilibatkan dalam perancangan & penilaian intruksinya.
- Pengalaman (termasuk kesilapan) menjadi asas untuk aktiviti pembelajaran.
- Orang dewasa paling berminat mempelajari subjek yang mempunyai hubungan yang segera dengan pekerjaan @ kehidupan peribadinya.
- Pembelajaran orang dewasa adalah berpusatkan masalah dan bukan berorientasikan isi kandungan.
0 comments:
Post a Comment